2/25/2010

Cita-cita Dan Ceritra

Kalau boleh aku tak mau jadi GURU! .... Itulah kata-kata yang masih terngiang-ngiang di telinga ku. Sebab apa? Arwah bapaku guru, tiga orang lagi bapa saudaraku guru, kakak ku guru dan abang ipar ku juga guru. Semua guru, tak kanlah aku juga nak jadi guru ? Macam tak de keje lain lagi ke haaa ... !!!!
Aku berminat menjadi Pegawai Polis ? Malangnya arwah datuk ku menghalang sebab dia kata keje ni banyak rasuah. Tak pe la ..... Aku cuba-cuba mohon kadet tentera, emak pulak tak beri sebab dia takut anak dia cepat mati kena tembak. Dalam diam-diam aku mohon keje Pegawai Penguatkuasa JPJ. Bapak pulak tak bagi sebab dia kata keje tu banyak makan duit ayam ..... Aaaa Sudahhh ... apa keje aku nak buat ni ?? Aku memang berminat keje berpakaian seragam, tapi bukan Pengawal Keselamatan ya !!
Semasa bapa pulang dari sekolah, dia memberi ku borang untuk diisi. Bila aku menerima borang tu, ku lihat rupanya borang untuk jawatan GURU SANDARAN TIDAK TERLATIH. Aku pun isi la ... tak mau bapa kecewa. Seminggu lepas tu, aku dipanggil temuduga dan pada hari tu juga aku diarah bertugas di SK Salak, sekolah rendah tempat ku belajar dahulu. Masa pantas berlalu, tanpa ku sedari dah 4 tahun jadi cikgu sekolah. La ... rasa syok pulak sebab bulan-bulan masyukkkkkkk

Tahun 1989, aku cuba-cuba mohon maktab. Dek rezeki tu ada, aku dapat masuk maktab, tu la dia Maktab Perguruan Pasir Panjang, KT. Pada Disember 1991, aku menjadi guru terlatih secara rasmi. Tahun 1992 aku berkahwin, isteri aku cikgu juga. Ok la tu ... Bila dah berada bersama keluarga isteri, aku lihat abang ipar, dua kakak ipar dan biras aku pun cikgu. Apo nak di kato .... masuk dalam keluarga guru. La ni bila dah keje kat pejabat tak panggil cikgu lagi dah, panggil ENCIK pulak, atas sikit TUAN.

Tahun 2003 adik mohon KPLI, 2004 menjadi guru dan berkahwin dengan pilihan hati isterinya cikgu juga. Cikgu lagi .... Loteh den ......

Inilah yang dikatakan takdir. Kita tak boleh nak menolaknya. Minat belum pasti menjadi kenyataan. Itulah yang dikatakan kalau keluarga guru, guru la juga. Jodoh tu lain ...


Sembang-sembang petang:
Dpd Zul YB